Lato to najlepszy czas na różnego rodzaju zloty. Motocykliści już od wiosny odpalają swoje maszyny, a właściciele pojazdów zabytkowych idą w ślad za nimi. Posiadając jednak tego typu auto właściciele mają więcej obowiązków niż posiadacze aut standardowych. Co powinno zawierać dobrze skomponowane ubezpieczenie samochodu zabytkowego? 

 

Pojazd zabytkowy, czyli jaki? 

Według prawa  pojazdem zabytkowym jest pojazd, który został wpisany do rejestru zabytków lub inwentarza muzealiów lub pojazd mający co najmniej 40 lat. Większość konserwatorów zabytków zakłada jednak, że pojazdem zabytkowym jest ten, który ma co najmniej 25 lat, nie jest produkowany od 15 lat, a także ma minimum 75 procent zachowanych oryginalnych części.

 

Młodsze modele jako zabytkowe jak je ubezpieczyć?

Jeśli chodzi o ubezpieczenie zabytku, oferty mogą się różnić od siebie zakresem w zależności od towarzystwa. W niektórych towarzystwach można uzyskać zniżkę do -70% na ubezpieczenie samochodu mającego co najmniej 25 lat, bez potrzeby uzyskiwania wpisu do rejestru zabytków. Jedynym wymogiem jest posiadanie karty członkowskiej np. PZM (za 80 zł/rok). Może się to okazać szczególnie dobrą ofertą dla osób młodszych i bez zniżek (brak historii ubezpieczenia).

 

Ubezpieczenie samochodu zabytkowego 

Polisa pojazdów zabytkowych może zostać zawarta na okres nie krótszy niż 30 dni. W związku z tym większość ubezpieczycieli oferuje OC na okres 1, 3, 6 lub standardowe na długość 12 miesięcy. Krótkoterminowe polisy najczęściej wygasają po dacie wyznaczonej w umowie  – w tym przypadku nie ma konieczności składania wypowiedzenia.  Jeśli pojazd będzie jedynie spełniał funkcje jako dekoracja w garażu, wykupienie ubezpieczenia OC nie jest konieczne. Jeśli zaś kierowca planuje poruszać się pojazdem jedynie przez kilka dni w roku, może sięgnąć po ubezpieczenie krótkoterminowe.

 

Towarzystwa ubezpieczeniowe za zakup OC na pojazd zabytkowy oferują rozszerzenie polisy o dodatkowe usługi, np. samochód zastępczy czy pakiet Assistance

W przypadku awarii ubezpieczyciel może dokonać na miejscu napraw pojazdu lub odholować go do wskazanego warsztatu. Natomiast samochód zastępczy jest przyznawany zazwyczaj w razie wypadku lub kradzieży na okres 3 dni. Warto poza standardowym ubezpieczeniem OC skorzystać z AC i NNW, dzięki czemu uszkodzenia poniesione m.in. z tytułu różnych zdarzeń losowych będzie można pokryć z tych pieniędzy. Uwzględnić należy także ewentualne koszty związane z garażowaniem, remontami czy bieżącą konserwacją. Jedynym problemem przy zawieraniu AC na samochód zabytkowy jest wymóg lub zalecenie posiadania wyceny rzeczoznawcy. Ponieważ ubezpieczyciele przy standardowej wycenie AC nie biorą pod uwagę takich czynników jak właśnie wartość zabytkowa – czyli wartości historycznych, kulturowych, naukowych, itd.

 

Właściciele zabytkowego samochodu muszą liczyć się również z obowiązkami

Właściciele samochodu  z żółtymi tablicami muszą  przed wprowadzaniem każdych zmian w pojeździe uzyskać zgodę od konserwatora zabytków. Wyjazdy za granice również wymagają posiadania stosownego zaświadczenia wystawianego przez konserwatora. Jeśli zaś kierowca nie wywiąże się z prawidłowej opieki nad pojazdem, może to wiązać się z karą grzywny.